.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به روش هاي توسعه استان مازندران
دکتررحمت الله قلی پور
نگاهي به روش هاي توسعه استان مازندران

همه ما در اين مكان جمع شده‌ايم تا در موضوع مهم و حياتي خطه مازندران يعني توسعه آن، انديشه نماييم. اين اهتمام ناشي از تعلق ما به اين خطه است. اين تعلق خاطر ناشي از علاقه و عشقي است كه به آن داريم. علاقه به آب و خاكي كه در آن متولد شده‌اييم، رشد نموده اييم و با بهره‌گيري از فرصت‌هاي محيطي آن به بلوغ رسيده ايم. حيات ما به حيات آن وصل است و شادابي ما به طراوت، تازگي و سرسبزي آن بستگي دارد. از اين رو شادي و سرافرازي آن، خوشحالي ما را به همراه دارد و پژمردگي و ركود آن، نگراني ما را به همراه خواهد داشت. لذا بايد نگران آن باشيم و در جهت تقويت، توسعه و بهبود آن كوشا باشيم.

اما اين مهم چگونه امكان پذير است.

عده‌اي توسعه و بهبود اين خطه را در توسعه صنعت آن مي‌بينند، و معتقدند با توسعه صنايع و صنعتي نمودن اين استان مي‌توان شاهد رشد و شكوفايي آن بود. در اين دسته گروهي به صنايع بالادستي و گروهي ديگر به صنايع  پايين دستي و وابسته تاكيد مي‌ورزند.

عده‌اي ديگر به تقويت و بهبود مزيت هاي نسبي موجود در اين استان تاكيد مي‌ورزند و معتقدند مزيت‌هاي موجود در استان (از جمله مزيت ‌هاي نهفته در بخش كشاورزي، شيلات و گردشگري)، فرصت هاي گران سنگي را در اين منطقه شكل داده كه با بهره‌گيري از آن‌ها، مي‌توان به رشد و شكوفايي اقتصادي و اجتماعي دست يابند. موضوعي كه مورد توجه برنامه ريزان نيز بوده و در تدوين سند ملي استان مورد تاكيد قرار گرفته است. در اين سند و در بخش تعريف و تبيين هدف‌هاي بلند مدت توسعه مي‌گويد؛ توسعه استان بر پايه توسعه توامان بخش‌هاي كشاورزي، صنعت با تاكيد بر صنايع نوين و پاك سازگار با شرايط زيست محيطي استان و صنايع كشاورزي و تبديلي، گردشگري و خدمات بازرگاني خارجي متصور مي‌باشد.

به منظور پاسخ به اين سوال كه كدامين رويكرد براي توسعه استان، مناسب تر است و انتخاب كدام يك از استراتژي‌هاي فوق، پاسخگوي نياز توسعه‌اي اين منطقه خواهد بود، ضروري است به مساله شناسي و شناخت چالش ها و آسيب هاي استان پرداخت . بي ترديد شناخت مشكلات و چالش ‌هاي پيش روي استان وتبيين علل و عوامل آن، ضمن آن كه مي‌تواند به سوال فوق كه كدامين رويكرد مناسب است، پاسخ دهد، راه حل يا گزينه مناسب براي حل مشكلات و مسايل پيش روي استان را ارائه خواهد داد.

آنچه كه در سند مالي توسعه استان به عنوان مشكلات و مسائل اساسي استان معرفي شده‌اند عبارتند از :

1.       وجود معضل بيكاري در بين فارغ التحصيلان دانشگاهي

2.       كمبود فضاهاي آموزشي مناسب

3.       عدم برخورداري مناسب مركز استان از خدمات سطح برتر

4.       پايين بودن رشد بخش صنعت و معدن

5.       ساخت و سازهاي بي رويه

6.       تغيير بي‌رويه كاربري

7.        كمبود امكانات اجرايي سيستم قرنطينه‌اي- بهداشتي

8.       كمبود تاسيسات مهار و ذخيره سازي آب‌هاي سطحي

9.       روند رو به رشد آلودگي منابع آب

10.   بهره برداري نامناسب و بيش از ظرفيت از زيست بوم‌هاي آبي، مراتع و جنگل‌هاي استان

11.   كاهش ذخاير ماهيان خاوياري و كيلكاي درياي خزر

12.   سنتي بودن شيوه توليد

13.   وضعيت نابسامان مديريت و ساماندهي پسماندها

14.   عدم توسعه بخش فرهنگ و هنر متناسب با نيازها و ظرفيت هاي فرهنگي استان

15.   پايين بودن فرهنگ مشاركت مردمي در نظام اجرايي استان

16.   عدم پوشش كامل صدا و سيماي شبكه هاي سراسري و استاني در پهنه استان

آنچه كه در بالا بيان شد نمونه‌اي از مشكلات و مسايل استان است كه در سند توسعه آن به عنوان مسايل اساسي استان معرفي شده است. اما بنده معتقدم كه همه  اينها عارضه و پديده‌اي بيش نيست.عارضه‌اي كه خود ناشي از مشكل اصلي و حاد زيرساختي است. حكايت استان، داستان انساني است كه احساس مشكل را با بالا رفتن حرارت بدن خود موسوم به تب، حس مي‌نمايد. اين عارضه تب مي‌تواند ناشي از يك مشكل سطحي و جزيي بنام سرماخوردگي باشد، يا ناشي از مشكل حاد و جدي در بدن ايشان باشد كه به شكل افزايش دماي بدن نمايان گشته است. از اين رو پزشك معالج بايد بادقت تمام به بررسي و موشكافي يا آسيب شناسي (پاتولوژي) مشكل بپردازد.

از اين رو بر همه ما فرض است كه در خصوص عارضه‌هاي پيش گفته در استان، علت يابي نماييم و ريشه اصلي شكل دهنده پديده‌ها و عارضه‌هاي  موجود در استان را بررسي نماييم. وجود بيكاري ، درآمد سرانه پايين، بهره‌برداري نامناسب از امكانات طبيعي و مشكلاتي نظاير آن، ريشه در مسايل مهم تري دارد، كه عدم توجه به آن و نيافتن راه حل مناسب براي هر يك، بر تعداد عارضه‌ها و پديده‌هاي مذكور افزوده‌ خواهد شد.

آنچه كه به اعتقاد اينجانب از مسايل اساسي و ريشه‌هاي اصلي مشكلات استان به شمارمي‌آيد، عبارتند از

1.       ضعف نظام اداري و ناكارآمدي آن

2.       سياست زدگي بوروكراسي

3.       ضعف مديريت و توان مديريتي و ريسك پذيري پايين آن

4.       مشاركت پايين مردم و سازمان‌هاي غيردولتي در توسعه استان

5.       پايين بودن اعتماد به نفس نيروهاي انساني و كمرنگ بودن اين باور كه ما مي‌توانيم. 

 اكنون با در نظري گيري مشكلات و مسايل اساسي استان، راه حل هاو  سازوكارهاي حل مشكل چيست و چه اقدام يا اقداماتي مي‌تواند به رفع مشكل هاي ياد شده كمك نمايد.

آنچه كه در اين گفتار مختصر و كوتاه مي‌توان اشاره نمود، راه حل هاي پيشنهادي ذيل است كه البته در صورت تمايل، مي‌توان در كار گروه‌هاي اين مجمع با مشاركت مديران استاني، آن ها را عملياتي نمود.

1.       توسعه مديريت

2.       حرفه‌اي نمودن سازمان‌هاي دولتي با رويكرد مديريتي در بخش دولت

3.    ايجاد گروه‌هاي كاركارساز و تقويت روحيه كار تيمي و جمعي در بين مديران و نيروهاي انساني استان و خارج از استان

4.       مشاركتي نمودن برنامه‌هاي توسعه و استفاده از توان مردم و سازمان‌هاي غيردولتي

5.       استفاده از ابزارهاي داوطلبانه اجراي سياست ها و خط مشي ها

- اما توسعه مديريت كه خود به سه بخش توسعه نظام اداري، توسعه سازمان‌ها و توسعه مديران و كاركنان تقسيم مي‌شود، موجب بهبود بهره‌وري و كارآيي سازمان هاي دولتي خواهد شد. سازمان‌هايي كه نقش اصلي در توسعه استان خواهند داشت. به هر حال نمي‌توان انتظار رشد و توسعه را داشت، بدون آن كه نظام‌هاي اداري و مديران سازمان‌هاي دولتي  ونيز كاركنان آن‌ها از توان و ظرفيت‌هاي لازم برخوردار نباشند. فرض فوق مبتني بر يك بنياد نظري است كه بر اساس آن توسعه مديران و كاركنان را مقدم بر توسعه سازمان و جامعه بر مي‌شمارند و بر اين نكته تاكيد دارند كه نيروي انساني هر جامعه و سازماني، مجري برنامه‌هاي توسعه خواهند بود و بدون آنان، هيچ برنامه توسعه اي اجرايي و عملياتي نخواهند شد. از اين رو توسعه آنان مقدم بر توسعه سازمان خواهد بود.

البته در طول سال‌هاي  گذشته اهتمام خوبي در اين باره صورت پذيرفته است و نظام جمهوري اسلامي در پرورش نيروي انساني كوشا بوده‌است. منتهي نكته كليدي در جهت دار بودن اين پرورش و نظام مند بودن توسعه نيروي استاني در جهت اهداف توسعه كلان جامعه مي باشد،كه توجه كمتري به آن شده است. آموزش و پرورش غير هدف مند نيروي انساني به همان اندازه ناكارآمد است كه عدم آموزش آن مي باشد.

-    حرفه اي نمودن سازمان دولتي راه حل ديگري است كه توجه به آن سبب كارآمدي نظام اداري استان خواهد بود.توجه به اين راه حل كه البته يكي از سازوكارهاي اجرايي آن همان توان مند سازي و توسعه مديريت است،سبب كاهش سياست زدگي و كاهش غلبه رويكرد سياسي در بخش دولتي ، خواهد شد و سازمان اداري استان را (يعني بوروكراسي) از سياست زدگي و سياسي بودن به دور مي سازد. حرفه اي شدن سازمان ها موجبات شايسته سالاري را فراهم مي كند كه به موجب آن افراد شايسته و متخصص بدون توجه به تعلقات عاطفي، فاميلي و عشيره‌اي در دستگاههاي اجرايي مشغول به كار شوند كه نتيجه حتمي آن رشد و توسعه سازمان ها ،كارآمدي آنها و در نهايت بهبود بازده براي سيستم و جامعه خواهد شد.

-    -تيم سازي و ايجاد گروههاي كار از اقدامات اساسي ديگري است كه بر اساس رويكرد سيستمي به هم افزايي ظرفيت ها و پتانسيل موجود كمك مي كند.همانطور كه گفته شد، يكي از مشكلات اساسي نيروهاي استان اعتماد به نفس پايين و عدم باور آنها به توان مندي خويش است كه البته در سطح كشور كم نظير است. ايجاد گروه هاي كار و انجام كار جمعي در قالب تيم هاي كار رسمي و غيررسمي ، سبب بهبود اين وضعيت شده و ضمن آنكه روحيه اعتماد به نفس نيروها را افزايش داده ،موجب هم افزايي توان و پتانسيل نيروها خواهد شد و خاصيت سنرژي ايجاد مي كند.

-    اما دو راه حل پاياني يعني مشاركتي نمودن برنامه هاي توسعه اي و استفاده از ابزارهاي داوطلبانه اجراي سياست ها، برنامه ها و خط مشي ها كه مورد تاكيد اينجانب در اين  گفتار مختصر است، حلقه اتصال سياست و برنامه به اجرا و عمليات خواهد بود.

بر اساس راه حل اول، شرط دستيابي به توسعه در استان ، مشاركتي نمودن برنامه توسعه خواهد بود. رويكرد ما در اين راه حل اين است كه توسعه بايد مشاركتي بين دولت و جامعه باشد. اين مشاركت مي تواند باعث بكارگيري انرژي و توانايي هاي خلاقانه افراد،مردم،بخش خصوصي و سازمانهاي دولتي در جهت هدفي مشترك باشد. توسعه مهم تر از آن است كه بتوان آن را به طور كامل از وظايف و صلاحديد دولت دانست. 

اصلاحات اثربخش در صورتي موفق خواهند بود كه مردم هر كشور و جامعه احساس مالكيت آنها را داشته و اصلاحات را بومي و براي خود بدانند. بر اين اساس زماني مي توانيم به توسعه استان خوشبين و اميدوارباشيم كه در اجراي برنامه هاي آن از مردم و شهروندان استفاده نمود و مشاركت آنها را به همراه داشته باشيم. مردمي كه در شرايط مختلف بحراني كشور مشاركت بي دريغ خود را به اثبات رسانده اند،حق آنان مي باشد كه در برنامه توسعه و منافع ناشي از آن مشاركت و شراكت داشته باشند.

بر اساس راه حل دوم ابزار اجرايي هر برنامه و سياست در طيفي از ابزار هاي كاملا دولتي تا كاملا مردمي قرار دارد.

بر اين اساس دولت و سازمانهاي دولتي استان مي‌توانند در اجراي برنامه ها و سياست هاي توسعه اي استان ، در طيفي از ابزارهاي كاملا دولتي كه در اختيارآن ها است تا ابزارهاي كاملا مردمي و داوطلبانه استفاده نمايند. ابزارهايي مانند خانواده و جامعه، سازمان هاي داوطلب، بازارهاي خصوصي،پرداخت ماليات و عوارض توسط مردم پرداخت يارانه توسط دولت و تأسيس شركت هاي دولتي. البته تجربه بسياري از دولت هاي مركزي و محلي دنيا نشان داده است كه استفاده فقط از ظرفيت هاي دولتي ، درصد پاييني از موفقيت توسعه اي را به همراه خواهد داشت. و آنجا كه پاي ابزارهاي مردمي به ميان آمده است ضريب موفقيت را افزايش داده است.   

در راستاي دو راه حل پاياني كه مورد توجه و تاكيد اين گفتار نيز بوده است، برخي پيشنهادات به شرح زير خدمت عزيزان اعلام مي‌گردد.

1.    تشكيل مجمع مازندراني‌هاي مقيم تهران، يكي از اقدامات اساسي به منظور استفاده از توان جامعه و مردم (شهروندان) در توسعه استان است. به منظور تقويت توان اين مجمع لازم است از همه ظرفيت‌هاي انساني استان استفاده شود. لذا پيشنهاد مي‌نمايم تركيب هسته مركزي اين مجمع متشكل از نيروهاي توان مند شهرستان هاي مختلف استان از غرب، تا مركز و تا شرق، باشد. همچنين كميته‌هاي تخصصي اين مركز پس از بازنگري در نوع  كار ويژه آن، مركب از نمايندگان انساني همه شهرستان‌هاي استان باشد. اين مهم موجبات افزايش انگيزه همه شهروندان در مشاركت مدني را فراهم مي سازد و سبب كارآمدي و تاثيرگذاري بيشتر مجمع يادشده خواهد شد.

2.    تشكيل كميته هم انديشي، به منظور بحث و بررسي و تحليل مسايل اساسي استان و تهيه اولويت‌ها و ارائه آن به سياستگذاران و مديران اجرايي استان.

امروز نمايندگان شما عزيزان در نهاد سياستگذاري (مجلس شوراي اسلامي)و نيز مديران اجرايي استان به جهت درگير بودن با حوزه اجرا و مشكلات عديده مردم، فرصت محدودي براي انديشيدن دارند. از اين رو شايسته است كه با تاسيس و فعال  نمودن كميته‌هاي هم انديشي و اتاق‌هاي فكر، به توليد انديشه و ايده پرداخته و براي نهادينه كردن و اجرا به سياستگذاران و مجريان عرضه نمايند.

3.    ايجاد حداقل دو منطقه ويژه اقتصادي و ويژه گردشگري در نقاط استراتژيك ساحل استان، با اخذ مجوز از دولت و مجلس محترم و با ابزار سرمايه بخش خصوصي در داخل استان و خارج از آن. اين مهم ضمن آن كه منطقه را از آلودگي زيست محيطي و تخريب محيط زيست ناشي از صنعتي شدن بي‌رويه،  دور  مي سازد، به بهبود وضع اقتصادي و ايجاد اشتغال در بخش خدمات كمك مي‌كند.

4.       به منظور اجراي برنامه‌ها و سياست‌هاي توسعه‌اي استان، لازم است از ابزارهاي ذيل استفاده شود:

4-1: از ظرفيت‌هاي خانواده و عشيره در اجراي برنامه هاي فرهنگي استفاده شود.

4-2: از ظرفيت‌هاي سازمان هاي غيردولتي و نهادهاي ديني (مانند هيات هاي مذهبي، انجمن ها و ساير نهادهاي مدني) در اجراي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي استفاده شود.

4-3: همچنين از ظرفيت هاي فرهنگ ديني (مانند وقف، صدقه ، زكات و اطعام ايتام) در اجراي برنامه‌هاي توزيع درآمد و تخصيص آن (مانند دريافت ماليات وعوارض) استفاده شود.

4-4: از بازارهاي خصوصي، تعاوني‌هاي موجود در سطح شهر و روستا و صندوق‌هاي محلي موسوم به صندوق‌هاي قلكي، در اجراي برنامه‌هاي اقتصادي، استفاده شود.

5-5: از ابزار شركت هاي دولتي و نيز حمايت دولت در قالب تسهيلات اعتباري، براي توسعه صنعت (با تاكيد بر صنايع وابسته) استفاده شود. 

  در پايان اميدوارم با بهره برداري مناسب و شايسته از نشست امروز همشهريان عزيز، و عملياتي نمودن مباحثي كه در اين جلسه مطرح خواهد شد و نيز شناخت عزيزان از توان مندي ها و ظرفيت هاي يكديگر، گام مهمي در جهت بهبود و توسعه استان سرسبز مازندران برداشته شود. اين مهم امكان پذير نخواهد شد مگر با رفاقت و همدلي. 

چو نيك گفت شاعر نيكو بيان كه" همدلي از هم زباني بهتر است." 

 به اميد سربلندي همه همشهريان

دکتررحمت الله قلی پور


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جعفر قربانپور 19 آذر 1386
با سلام و احترام و تشکر از مطالب ارزنده نگاشته شده توسط جنابعالی
برای حصول به تمامی ظرفیتهای اشاره شده حضور نمایندگان محترم متخصص و توانمند از استان مازندران در مجلس هشتم ضروری بنظر می رسد تا قدرت تصویب طرحها و بودجه لازم در مقابل نمایندگان دیگر استانها را داشته باشد.
با آرزوی توفیق
جعفر قربانپور
معلم و کارشناس ارشد امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی دوره ششم از شهرستان ساری
نا شناس 19 آذر 1386
جناب آقای دکتر سلام 1_. بفرمائید تاحالا کجا بوده اید؟ 2_. از کپی و تکرار مطالب و قرار دادن آن در این سایت چه هدفی را دنبال می کنید؟ خودت بهتر می دانید اینها یک سری کلی گوئی بیشتر نیست اگر خیلی فکر می کنید این راهکارها اجرایی است قطعا بعنوان یک استاد دانشگاه خیلی راحت می توانید این مشاوره مجانی!!! را در اختیار مسئولین اجرایی ارائه نمائید روش خوبی را برای تبلیغ انتخاب نفرمودید. ضمن اینکه باید این را بدانی اگر جرات داری ... ی خود را دم شاخ گاو بدهی برو ثبت کاندیداتوری کن و اگر نه جز سرخوردگی چیز دیگر نصیب شما نمی شود
نا شناس 20 آذر 1386
من چندان با نظر فرد دوم موافق نيستم. هر فردي فراخور تواني كه در خود احساس مي كند و ديني را كه براي پيشرفت كشور و وضع مردم بر گردن دارد مي تواند كانديدا شود. از كجا معلوم شايد آقاي دكتر از سايرين موثرتر عمل نمايد. متوقع سازي مردم از نمايندگان براي انجام كارهاي دلالي هم چيز خوبي نيست و ماهيت كار نمايندگي را منحرف نموده و به سوي نوعي دلالي و كارچاق كني پيش مي برد كه به صلاح كشور نيست. نماينده باي به وظايف نمايندگي خود عمل كند كه اين را مي توان در افرادي كه خود را كاديدا مي كنند و برنامه هايي كه ارائه مي دهند جستجو نمود. شايد گزينه هاي بهتري هم پيدا شوند ولي بايد يك چشم به شهرستان داشت و يك چشم به استان و در نهايت يك چشم هم به كشور كه نماينده بايد آدم بسيط الذهني باشد و از تنگ نظري هاي مرسوم به دور باشد.
نا شناس 22 آذر 1386


قبل از هرچیز سلام و اما بعد:
سخنی چند با همشهری نه چندان مخالف خودم، فرقی نمی کند چون فرمودید چندان با نظر من موافق نیستی پس می شود گفت چندان هم مخالف نیستی( چه علی خواجه، چه خواجه علی)قربان :
اولا بنده نگفتم که آقای دکتر کاندیدا نشود، بلکه از دکتر پرسید ام اگر:
1_. اگر... هستی؟ ( چون مدیریت سایت فکر کرد صفتی که بنده بکار بردم خوشایند نبود آن را حذف نمود. التبه این حق مدیریت سایت است ولی چیزی بدی نبود و منظورم را در ادامه توضحیح می دهم)
2_. پرسیدم اگر جرات داری ... ی خود را دم شاخ گاو بدهی برو ثبت نام فرما، دلیل این دو پرسش از آقای دکتر، خودش داستان داره، خلاصه کلام سرتان را درد نیاورم، آقا دکتر که حالا 38 سال سن دارند و دکتری مدیریت هوس کاندیداتوری فرمودند و قطعا این توان فکری، علمی و... را دارند، اینجانب وقتی که 30سال داشتم و دانشجوی ترم آخر بودم با توجهبه این که فکر می کردم این توانایی را که از حقوق مردم منطقه و شهر و حتی کشور خودم دفاع کنم وآلان هنوز هم این اعتقاد دارم از خیلی ها که تنها نام نمایندگی شهرستان های برزگی را به یدک می کشند توانمندترم، فکر کاندیدا شدن به سرم زده بود. در این زمینه مشاوره هایی نیز انجام دادم از جمله اینکه به سراغ یکی از مشاوران وزیر وقت کشور رفتم، ایشان بعد از مطرح کردن یک سری سئوالات و بقولی انجام مصاحبه با اینجانب و دادن مشاوره لازم موقع خدا حافظی گفتند پسر خوب این چیزهایی شما دارید در این مبارزه کافی نیست و گفت من توصیه ای به شما دارم و آن اینکه اگر در رفتار و کردار اجتماعی حود گرگ نیستی و متوجه شدم که نیستی وارد معرکه نشو!!! من بعدا متوجه شدم که ایشان واقعا راست گفته بود. و اما اون یکی دیگر سئوال که پرسیدم اگر جرات داری ... ی خود را دم شاخ گاو بدهی برو ثبت کن؟ ما یک معاون رئیس سازمان داشتیم که آلان شد معاون برنامه ریزی یکی از استانداری های کشور ایشان از دسته آدمهای ... صفت و بی ادبی بوده و هست چون غیر خود هیچ کس دیگر را نمی بیند خلاصه اینکه تعبیر ایشان از شرکت در کاندیداتوری( مدیرعاملی یک شرکت، شورای شهر وروستا، نمایندگی مجلس، ریاست جمهور و...) به مثابه ( بخشید من مجبورم از ... استفاده کنم) ... ی خود را دم شاخ گاو دادن است. البته من با نظر ایشان موافق نیستم خود شرکت در اینجور رقابت باعث شکوفایی خیلی از استعدادها و توانایی های آدم و کسب شناخت محیط و اجتماع می شود. اما واقعیت اینه که متاسفانه این فضا در کشور ما مسموم و آلوده به انواع بد اخلاقیهای رفتاری است. بخصوص در منطقه ما که هنوز مردم عشیره ای و قبییله ای فکر می کنند. شما مسائل پیش آمده در دوره های گذشته و همین انتخابات گذشته حوزه انتخابات بابلسر را یک مروری بفرمائید. از سنگباران جنازه مرحوم مجدآرا( البته قصد تطهیر ایشان نیست، خودم از متعرضین ایشان به صورت حضور حتی در حد جلوگیری از ورود به منطقه و محله بودم و از کسی ترسی نداشتم) تا آتیشبازی های دوره قبل و همین آلان فضای انتخاباتی کشور را ملاحظه فرمائید، واقعا خوی و خصلت درندگی را برای ورود به این عرصه می طلبد.
ثاینا: شما اگر مقاله قبلی ایشان را خوانده باشی تائید خواهی فرمود که تکرار مکرارات بیش نیست و این راهکار غیر اجرایی است. محیط اجرایی با فضای پایان نامه و تز دکترا نویسی متفاوت است.
ثالثا: اگر ایشان و امثال ایشان راستی راستی دغدغه توسعه و پیشرفت استان را داشته و دارند، آیا فقط در کسوت نمایندگی مجلس می توانند آن را به انجام رسانند. امثال ایشان که ادعای دیه بهتر از مادری دارند، همین حالا هم راه باز و جاده دراز بسم الله. در نظر قبلی ام گفتم ایشان لطف بفرمایند این مشاوره مجانی را در اختیار مسئولین اجرایی استان بدهند الحمدالله که آقای شفقت(نازک تبار) آدم خاکی بچه حرف گوش کن و از جنس مردم مازندران و روستایی است و نه لاری، حاجی تهرانی و اون یکی کاشی و ... .
رابعا: گفتم شیوه ی خوبی را برای تبلیغ انتخاب نکردی، منظورم اینه که مگر برد اینترنت چقدر می باشد. چند درصد آنهایی که رایشان تاثیر گذار است اینترنت می بینند و تازه چند درصد از آنهایی که اینترنت می بینند حوصله این جور مطالب را دارند. و الا کاندیدا شدن حق همه کسانی است که از نظر قانونی شرائطش را دارند و تازه خودشان احساس می کنند این توانایی را دارند و انسان مکلف به انجام تکلیف نه کسب نتیجه. به امید روزی که همه نمایندگان ما آدمهای نخبه کشور باشند آقای قلی پور اگر نخبه نبود که نمی توانست دکترای مدیریت نه از نوع افتخاری و هاوائی اش بگیرد دکترای ایشان از یکی از دانشگاههای معتبر کشور می باشد. جای بسی افتخار است، برای من که مازندرانی و بابلی هستم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.577 seconds.